Svar: Er ikke vild med almindelig kost / ønsker flaske

26. februar 2015

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Agnes´ forældre

Tak for jeres brev og velkommen til :)

Det er vigtigt at finde ud af, om Agnes manglende lyst til at spise hænger sammen med hendes mælkeindtag eller om det skyldes, at hun ikke er fysiologisk parat.

I fortæller at hun ofte drikker fire flasker i døgnet og kan nå op på ca 800 ml mælk. Det er for meget og hendes mælkeindtag kan derfor godt spille ind på hendes lyst til at spise rigtig mad. Hun er simpelthen ikke sulten nok, fordi hun får for meget mælk og det er let at drikke af flasken… Hun bør få 400 ml mme i døgnet med den alder hun har nu, altså ca. halvdelen af hvad hun får og meget gerne fordelt på 2 flasker.

De to flasker kan f.eks. ligge aften og sen aften, så mælken helt forsvinder fra dagen og dermed skabes der appetit til mere rigtig mad. De to flasker kan også ligge inden middagslur og inden putning om aftenen, så hun efter at være puttet ikke får mælk i løbet af natten og derfor vågner op sulten og parat til at spise morgenmad.

En plan for dagen, lavet ud fra jeres angivne tider, kunne se således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, øllebrød, mysligrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur og får IKKE længere en flaske om formiddagen. Luren bliver måske lidt kortere, fordi hun ikke får flaske før - og samtidig skulle appetitten gerne være lidt større til frokost:)

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, pølse, godt kogte pastaskruer osv. som du også forsøger med nu. Vand af kop.

Tilbydes en frugtmos eller frugtgrød med lidt mme på og puttes direkte herefter til middagslur ca kl 14. Dette måltid erstatter flasken om dagen.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at spise selv. Vand af kop.

Aften 17.30-18: Familiemad, børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, ris, pasta, sovs. Der kal være mad i stykker og også mos. Frikadeller kan f.eks. gives i stykker og kartofler moses med sovs. Vand ...

Annonce

... af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes en banan, som en fast del af putteritualet. Flaske og puttes til natten ca kl 19.30

Sen aften 23-24: Flaske - denne flaske gives mere eller mindre i søvne, før I selv går i seng. Det er en god idé at forsøge at lægge den her, fordi I så kan undgå opvågningen kl 02.30 og fordi mælkeindtaget midt nat, godt kan forstyrre hendes appetit om morgenen. Når flasken ligger sen aften, er der større sandsynlighed for at hun er sulten og kan spise, når I serverer morgenmad:)

Jeg har på fornemmelsen at jeres udfordringer skyldes hendes mælkeindtag og at I derfor at nødt til at skære ned til 2 flasker og lade disse ligge aften og sen aften, for at få skabt appetit til mere rigtig mad.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

I beskriver jo en pige, som er interesseret i maden, hun vil gerne smage, putte i munden, sutte og gumle, vil gerne deltage i måltiderne - men hun er ikke sulten nok til at spise og afviser derfor maden, og så foretrækker hun flasken, fordi det er lettere for hende at få mælken…

Der er naturligvis også den mulighed, at hun mundmotorisk ikke er parat, men det lyder ikke sådan, netop fordi hun gerne vil tygge, smag og putter i munden…

Jeg ved godt at I tænker "et eller andet skal hun jo have" og at I derfor gerne vil give hende flasken de fire gange i døgnet - men det er vigtigt, at hun ikke tilbydes så meget mælk, fordi det mætter hende for meget.

I skal ikke tænke på mængden af mad lige nu, men sørge for at hun tilbydes mange små måltider og hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser hun forhåbentlig mere til det næste. Lidt er bedre end ingenting.

Hvis hun trods nedsættelse af sit mælkeindtag ikke begynder at spise, så kan det være en god idé at få tjekket om hun har mundmotoriske problemer, sansemæssige problemer, som hun skal have hjælp til at løse. Der findes ergoterapeuter, som er uddannet specielt til at hjælpe børn med disse problematikker. I kan f.eks. se hjemmesiden lebahn.dk

Jeg håber, du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor